Richard Sinon ‘Out of the Box’

Beschrijving

Maandag 20 februari 2017 om 19:30 uur

Ter inspiratie voor de komende thema avond op 10 april hebben we Richard Sinon uitgenodigd om te komen spreken over zijn ‘out of the box’ project de Aardappeleters2014. Een lastig thema omdat de definitie om buiten het bestaande denkkader te treden nogal onduidelijk is. Zeer ruim op te vatten en tegelijk ook niet makkelijk te beschrijven. Je kunt wel zeggen dat om ‘out of the box’ te denken, de nodige creativiteit verlangd wordt. Dat is sowieso per definitie niet voor iedereen een makkelijke opdracht. Meestal zijn we zo gewend om binnen onze comfort zone te blijven dat we daar soms hardnekkig aan vast houden.

Verslag

Sprekersavond Richard Sinon

Thema: Out of the box

Voor Richard was het een uitdaging om over dit onderwerp bij ons te komen spreken. Richard is in 1996 als fotograaf in de autosport begonnen en is van daaruit verder ontwikkelt waarbij techniek altijd een belangrijke basis is geweest. In zijn eigen fotostudio richtte hij zich op karakter gerichte portretfoto’s en later op complete fotografieprojecten zoals ‘de zolder van Amersfoort’ en ‘de Aardappeleters2014’ Vooral dit laatste project is voor hem echt een ‘out of the box’ project geweest.

De Aardappeleters, een beroemd werk van Vincent van Gogh, was zijn inspiratie. Een replica hiervan hing in het Vlaams friteshuis van Gogh in Amersfoort. Samen met eigenaar en Patatmeester Arn heeft Richard zijn idee om dit olieverf schilderij te vernieuwen uitgewerkt met een nieuwe fotografische en Amersfoortse versie. Het moest niet zomaar een kopie worden maar een versie waarin alleen betekenisvolle mensen uit Amersfoort voorkomen met originele attributen uit Amersfoort.

Zijn ‘out of the box’ bestond er vooral uit om zijn ‘Meesterwerk’ niet in een museum of galerie op te hangen, wat vaak slechts tijdelijk is, maar permanent in een goed bezochte patat-zaak. Hoe verzin je dat. Voor hem de ideale manier om langdurig naamsbekendheid te genereren en te behouden. Alleen de eigenaar moest nog even meewerken, en heel Amersfoort, incl. de mensen, locatie en compleet met stukken uit het Museum. Dus zowel de locatie en de organisatie van dit project waren ‘out of the box’ van Richard.

Het hele project moest ontwikkeld worden, voorstudies moesten gemaakt worden, financiering vinden en media aandacht creëren. Zoektochten naar de olielamp via social media, samenwerking met stichting Levende Historie voor de kostuums, een zoektocht naar het meisje met het mooiste haar van Amersfoort, Attributen van het wijkmuseum verkrijgen, allemaal niet zomaar voor elkaar. Sommige verassingen ook. Zo bleek zomaar een 92 jarige nazaat van van Gogh in Amersfoort te wonen en bereid om mee te werken en plots kon het monumentale Burger weeshuis gebruikt worden om de set te bouwen. De statige vrouw werd gevonden en het meisje met de mooiste lach van Amersfoort en zo werden uiteindelijk alle modellen uit Amersfoort opgespoord.

De bouw van de set kon beginnen en de decorspullen verzamelt. Bijzonder was dat kostbare topstukken uit het Flehite Museum beschikbaar kwamen, zoals de stadssleutels voor Napoleon, het Mariabeeldje van Geertje Arends, de wandelstok van Johan van Oldenbarnevelt en de Gildekist.

Een ongelofelijke klus werd geklaard en de foto kon gemaakt worden. Op de foto is het tafereel van van Gogh herkenbaar weergegeven maar als je verder kijkt is het een uniek werk geworden met vele typische Amersfoortse details die allemaal een verhaal hebben en de foto tot een eigentijds meesterwerk maken. 

Een werk waar veel tijd in geïnvesteerd is, waar oplossingen gevonden zijn die niet voor mogelijk geacht werden, wat veel gevergd heeft van het doorzettingsvermogen en enthousiasme van Richard en van vele vrijwilligers en wat uiteindelijk een tijdsmonument heeft opgeleverd die zelfs de erkenning van het Vincent van Gogh Museum heeft gekregen, waarmee werkelijk alle verwachtingen zijn overtroffen. Hoe ‘out of the box’ is dat.

Richard heeft op enthousiaste wijze zijn verhaal verteld voor een volle zaal, waarin we tevens de eer hadden van de aanwezigheid van de fotografen Willem Wernsen (eerder bij ons gastspreker geweest), Lieve de Bleeckere en Hans Niezen.

Nu heeft Richard natuurlijk een project neergezet wat onmogelijk te evenaren is. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het ‘out of the box’ denken is persoonlijk en dit was een geweldig voorbeeld van Richard. Het was geen lezing over hoe jij ‘out of the box’ moet invullen. Maar wel dat je soms heel goed iets ongebruikelijks voor elkaar kunt krijgen. Daar is eerst een idee, dan de inzet en vooral doorzettingsvermogen voor nodig met een goede dosis creativiteit.

Karim Kat